Neem Contact Op

"Je kan alles bereiken wat je wilt, alleen soms heb je een beetje hulp nodig!"

Pretoriusstraat 60

3851 ZM Ermelo

E-mail: olav@nooit-meer-dik.nl

Telefoon: 06-33130984 (alleen Whatsapp)

© 2019 Get Healthy

4 Tips Voor Mama's Die Willen Afvallen

Ik krijg vaak van #ouders, en vooral van #mama's, te horen dat ze het lastig vinden om hun gezonde ambities te combineren met hun gezin. Vooral rondom het eten zijn er nogal wat worstelingen. Ik hoop dat deze 4 tips je verder helpen!


Tip #1: Verander je mindset.


Het is belangrijk dat je je realiseert dat de #leefstijlgewoontes die jij hanteert, en waarschijnlijk ook de basis vormen van de #leefstijl van je gezin, eraan hebben bijgedragen dat je te zwaar bent geworden. Nu ben jij gemotiveerd voor een leefstijlverandering, maar hoe ga je dat aanpakken met je kroost? Je partner is een ander verhaal. Die moet zijn/haar eigen keuzes maken. Maar de meeste kinderen kunnen die verantwoordelijkheid nog niet aan. Als je hen niet helpt is de kans groot dat zij over 10-20 jaar ook in dezelfde situatie belanden als waar jij je nu bevindt. Dat wil je natuurlijk niet voor ze! Je zult hen stap voor stap moeten meenemen in je leefstijlverandering zodat hen dezelfde struggles bespaard blijven.


Tip #2: Doe dat stap voor stap

Ik maak het vaak mee dat iemand enthousiast begint met #sporten en gezonder #eten en zijn/haar gezin daarin mee probeert te nemen en van hen eigenlijk een soortgelijk enthousiasme verwacht. Deze mensen komen bijna altijd van een koude kermis thuis en ervaren veel weerstand. Dat komt omdat ze het teveel forceren. Jij bent enthousiast over die verandering, maar je gezinsleden zijn daar op dit moment misschien helemaal niet mee bezig of nog niet aan toe. Probeer kleine stapjes te zetten. Organiseer een keer een leuke sportieve activiteit zoals lasergamen, karten of een bezoek aan een trampolinepark. Vervang de normale pasta eens door de volkorenvariant. Met dit soort kleine stapjes kan je steeds meer de transitie maken van wat jullie deden naar wat je voor ogen hebt. Neem de tijd voor dit proces. Geduld loont!


Tip #3: Maak van gezond #koken een feestje


Duik op zondag samen de keuken in. Schort aan en kliederen maar! Maak gezonde varianten op #brownies, #bananenbrood, #appeltaart, #muffins en andere #lekkernijen. Zorg dat er een ongedwongen sfeer hangt. Door er een gezellige #gezinsactiviteit van te maken krijg je je kinderen vanzelf enthousiast. Die van mij die laten me niet meer met rust totdat ze de ingrediënten in de #keukenmachine mogen gooien en als we klaar zijn laat ik ze volop #snoepen zodat ze een gezonde associatie opbouwen met gezonde #voeding!


Tip #4: Met kleine aanpassingen kan je je #dieet combineren met de maaltijden van je gezin


Als je wilt #afvallen moet je minder #calorieën eten dan als iemand niet wilt afvallen. Vaak denken ouders dat ze dan helemaal apart moeten gaan koken en eten en zien daar tegenop. Niets is minder waar! Je kan bijvoorbeeld eenvoudig een pastasaus klaarmaken voor het hele gezin en dan zelf i.p.v. volkoren spaghetti #courgetti klaarmaken. Dat zijn sliertjes #courgette, wat heel weinig calorieën bevat, waarmee je spaghetti kan vervangen. #Bloemkool is een uitstekende vervanger van aardappels en van broccoli kan je rijst maken. Zo simpel is het!


Uiteindelijk geloof ik dat kinderen geen excuus zijn om niet gezond te kunnen leven. Ze zijn een reden om het wel te doen!

4 views