Ben je MOE? Dan sta je 1-0 achter!

Als je een #ongezondeleefstijl hebt beperkt dat zich vaak niet tot het #voedingspatroon alleen. Meestal zie je ook onhandige keuzes rondom beweging en rust. Vooral de kracht van rust wordt onderschat. Ben je uitgerust? Dan is de kans groot dat je je emoties rationeel de baas bent. Ben je vermoeid? Dan staat de deur wagenwijd open voor negativiteit en domme keuzes.


#Moe wordt je volgens mij van drie primaire factoren. #Slaaptekort, #stress en een calorietekort. Natuurlijk is ziekte een vierde factor, maar omdat je daar niet altijd invloed op hebt laat ik die buiten beschouwing.



Wanneer je graag kilo's kwijt wilt kan je niet om een calorietekort heen, dus dat maakt het al uitdagend genoeg, maar ga je vervolgens ook nog eens laat naar bed en maak je onvoldoende tijd voor #ontspanning? Dan maak je het jezelf heel moeilijk om je aan je gezonde voornemens te houden.


Je zult dan merken dat je, zeker aan het einde van de middag en wat later op de avond, bijna een onhoudbare trek ervaart. Waarom? Omdat ons lichaam op zoek gaat naar energie zodra het merkt dat het een energietekort heeft. Toch blijf je vaak moe, ook nadat je hebt toegegeven aan je trekgevoel. Waarom? Omdat je je vermoeidheid alleen kan oplossen als je de oorzaak neutraliseert.


Ervaar je dus veel stress en probeer je vervolgens de vermoeidheid die je daardoor ervaart weg te eten? Dan heeft dat geen enkele zin. Hetzelfde geldt voor een gebrek aan voldoende slaap. Alleen slaap kan het energietekort dat daardoor ontstaat oplossen.


Lang verhaal kort. Zorg goed voor jezelf. Zeker als je je leefstijl wilt veranderen! Hoe vermoeider je bent, hoe groter de kans dat je valt voor je #verleidingen en hoe vaker dat gebeurt, hoe moeilijker het wordt om aan je gezonde voornemens te blijven voldoen.

0 views

Neem Contact Op

"Je kan alles bereiken wat je wilt, alleen soms heb je een beetje hulp nodig!"

Pretoriusstraat 60

3851 ZM Ermelo

E-mail: olav@nooit-meer-dik.nl

Telefoon: 06-33130984 (alleen Whatsapp)

© 2019 Get Healthy