Neem Contact Op

"Je kan alles bereiken wat je wilt, alleen soms heb je een beetje hulp nodig!"

Pretoriusstraat 60

3851 ZM Ermelo

E-mail: olav@nooit-meer-dik.nl

Telefoon: 06-33130984 (alleen Whatsapp)

© 2019 Get Healthy

De beste tafelregel voor je kinderen!

Ons bord moet leeg, want je eten laten staan is immers zonde! Deze tafelregel is zo oud als de weg naar Rome, geboren uit schaarste, en vandaag de dag slaan de meeste ouders die deze techniek toepassen op hun kinderen de plank faliekant mis.


Wat ontwikkelt een kind dat gedwongen wordt om het bord leeg te #eten? Om te beginnen, een weerstand tegen dat wat op het bord ligt, wat niet gunstig is voor de relatie met gezonde voeding, aangezien de strijd meestal niet rondom #vet, #zout of #zoet gestreden wordt.


Maar misschien nog wel schadelijker is dat het kind niet leert om op gevoel te eten. Als ze regelmatig tegen heug en meug in overeten is het niet gek dat ze er na verloop van tijd steeds meer moeite mee hebben om te stoppen met eten wanneer ze voldoende hebben. Los daarvan wordt ook letterlijk de maag uitgerekt waardoor ze meer trek krijgen, terwijl dat dan niet overeenkomt met de #energiebehoefte. Al met al kan dit bijdragen aan een levenslange strijd met eten.


Wat is nou wel een goede manier om je kind te stimuleren gezond te eten?


Persoonlijk geloof ik in inspireren in plaats van forceren. Nu moet ik toegeven dat ik ook geen heiligen ben. Als vader van 3 weet ik heus wel dat die kleine draken het bloed onder je nagels vandaan kunnen halen en dan lukt het niet altijd om pedagogisch verantwoord te blijven. Ik realiseer me echter wel dat dat mijn tekortkoming is, en niet die van hen. Ik probeer dan ook zoveel mogelijk mijn kinderen te betrekken in het hele proces van inkopen doen tot het bereiden van hun eigen maaltijd. Laat ze maar lekker #sperziebonen breken, #wortels in de #keukenmachine doen en helpen met alles daaromheen. Vertel ze hoe hetgeen je samen klaarmaakt bijdraagt aan hun #gezondheid.


Kinderen zijn, al van jongs af aan, dol op informatie! Ook heb ik mijn kinderen een verhaal verteld dat de oudste twee ontzettend enthousiast heeft gemaakt voor groenten. Bijna dagelijks liggen we op 'het grote bed', zoals ze dat noemen, te #stoeien. Met kussens slaan we elkaar de hersens in. Ze vinden bijna niks zo prachtig als 'beuken' met papa. Nu heb ik ze op een dag een filmpje van Popey laten zien, en uitgelegd dat alle groenten hetzelfde effect hebben als #spinazie op Popey heeft: ze worden er oersterk van en kunnen, na het eten van genoeg #groenten, van papa winnen.


Sindsdien maakt vooral mijn dochter er een wedstrijd van wie het meeste groenten kan eten, en dus het grootste voordeel heeft. Toen ik laatst een weekend weg ging plaagde ze me zelfs met het nieuws dat ze meer groenten zou gaan eten dan ik zodat ik geen schijn van kans meer zou maken. Als je het over een verandering van beleving hebt...


Maar wat is nu de beste tafelregel die je wat mij betreft kan hebben?


Laat je kind zelf opscheppen en leg vervolgens uit dat het kan eten totdat het zich voldaan voelt. Zodra je kind dat aangeeft accepteer je het en zet je het eten dat overgebleven is apart in een bakje. Leg uit dat je het bewaard totdat het weer trek heeft en biedt de restjes aan zodra het vraagt om eten of weer tijd is voor de volgende #maaltijd. Laat het dan eerst het overgeblevene opeten en biedt daarna pas het volgende aan. Op deze manier voorkom je #verspilling én #manipulatie want als ouders weten we immers allemaal dat ons kroost dat het buikje vol heeft opvallend genoeg altijd nog ruimte heeft voor een toetje...


En dan dit nog...


De meeste kinderen, ook die uitermate slecht eten, gaan uiteindelijk vanzelf overstag als je maar lang genoeg je poot stijf houdt. Op enkele uitzondering na zal een kind zichzelf echt niet laten verhongeren! Probeer strijd te vermijden want dat maakt een kind over het algemeen alleen maar meer vastberaden, want kinderen beginnen al vroeg met het bevechten van de hiërarchie, dat is nu eenmaal de aard van het beestje. Verander gespreksonderwerpen, blijf relaxed en focus je niet teveel op het eten. De meeste kinderen zullen dan vanzelf aan hun maaltijd beginnen. Natuurlijk zijn er ook kinderen die op een bepaalde manier een #eetstoornis of gebrek aan #hongergevoel hebben. Als je dat vermoed kan je het beste het consultatiebureau of je huisarts raadplegen.

3 views