De Waarheid over Koolhydraten

#Koolhydraten hebben in de loop der jaren een hele slechte naam gekregen. Niet geheel terecht en niet geheel onterecht. Ik leg je graag uit waarom!


Al in de jaren zestig, en waarschijnlijk nog eerder, experimenteerde mensen met #koolhydraatarm eten als oplossing voor #overgewicht. Het was echter Robert Coleman #Atkins die, in 1972 met zijn boek Dr. Atkins' Diet Revolution, koolhydraten de oorlog verklaarde met zijn dieet dat vooral op eiwit en vet gebaseerd was. Ondanks dat al snel bleek dat het Atkins dieet voor de meeste mensen geen duurzame oplossing was en, zeker op lange termijn, serieuze gezondheidsrisico's met zich meebracht, zette Dr. Atkins een nieuwe trend in gang.


Dat koolhydraten #ongezond kunnen zijn is een gegeven. Ongezonde koolhydraten zijn voornamelijk bloem, waaronder #tarwebloem maar ook #roggebloem, #speltbloem en alle andere 'uitgeklede' graankorrels, en alle suikers.


Doordat er bij deze 'snelle' koolhydraten niet of nauwelijks #vezels aanwezig zijn worden ze in hoog tempo opgenomen door je lichaam en is de energieafgifte niet gelijkmatig wat vaak een piek, gevolgd door een dip, veroorzaakt. En dat je door teveel koolhydraten dikker wordt is ook een feit. Maar dat geldt net zo goed voor een teveel aan #eiwitten en #vetten, want alles wat we meer binnenkrijgen dan we verbruiken wordt omgezet in lichaamsvet.


Wat zijn nu eigenlijk koolhydraten?


Een koolhydraat is de energiebron waar ons lichaam de meeste voorkeur voor heeft en het beste op kan functioneren. Heb je overgewicht? Dan kan je koolhydraat inname voor een bepaalde periode reduceren best interessant zijn omdat je lichaam dan sneller je lichaamsvet gaat benutten als energiebron. Dit heeft echter alleen maar zin als je ook zorgt voor een caloriebeperking. Eet je jezelf alsnog vol aan eiwitten en vetten? Dan heeft het reduceren weinig effect op je gewicht. Daarnaast heb je koolhydraten, zeker op lange termijn, gewoon keihard nodig voor je #vitaliteit en is het niet handig om langere tijd heel veel eiwitten en vetten te eten omdat dat, net zo goed als teveel koolhydraten, ook schadelijk kan zijn voor je #gezondheid.


Uiteindelijk is de waarheid dus vooral dat in extremen handelen nooit gunstig is. Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg! Gezonde koolhydraten dragen bij aan je gezondheid en, mits met mate genuttigd, zijn onmisbaar in een #gebalanceerdeetpatroon.


Voorbeelden van gezonde koolhydraten zijn...


Brinta, havermout, muesli, volkoren tarwemeel, boekweit, volkoren brood, roggebrood, volkoren wraps, volkoren pasta, zilvervliesrijst, zilvervliesrijstwafel, quinoa, aardappel, zoete aardappel, vers fruit. gedroogd fruit, groente, bonen, peulvruchten en mais


0 views

Neem Contact Op

"Je kan alles bereiken wat je wilt, alleen soms heb je een beetje hulp nodig!"

Pretoriusstraat 60

3851 ZM Ermelo

E-mail: olav@nooit-meer-dik.nl

Telefoon: 06-33130984 (alleen Whatsapp)

© 2019 Get Healthy