Neem Contact Op

"Je kan alles bereiken wat je wilt, alleen soms heb je een beetje hulp nodig!"

Pretoriusstraat 60

3851 ZM Ermelo

E-mail: olav@nooit-meer-dik.nl

Telefoon: 06-33130984 (alleen Whatsapp)

© 2019 Get Healthy

Help! Mijn kind heeft overgewicht!

Volgens de statistieken krijgen steeds meer kinderen overgewicht. Dat is niet zo’n verassing. Als je even goed om je heen kijkt zou het je snel genoeg moeten opvallen dat niet alleen volwassenen, maar ook de meeste kinderen overmatig en ongezond eten en te weinig bewegen. Tegelijkertijd is het toch best vreemd dat deze trend zich al jarenlang blijft door ontwikkelen als je bedenkt dat de overheid volop investeert in campagnes om ouders te motiveren hun kinderen gezond te voeden en in beweging te krijgen, en kinderen te enthousiasmeren voor een gezondere leefstijl. Waar gaat het mis? Nou, die vraag hoef ik (denk ik) niet te beantwoorden.

Het wordt steeds leuker om op je gat te blijven zitten. Met social media, Whatsapp, Netflix en allerlei games kun je jezelf een leven lang vermaken zonder dat je jezelf hoeft te verplaatsen. Wat betreft voeding speelt vooral (een gevoel van) tijdsdruk een rol. Met liefde een gezonde maaltijd koken onder het genot van een muziekje lukt de meeste mensen alleen nog maar met kerst. Op een gemiddelde dag wordt er gekozen voor een snelle, vaak ongezonde, hap. Of dat noodgedwongen is of meer te maken heeft met planning laat ik in het midden. Dat zal ook per dag verschillen. Maar dat veel kinderen niet meekrijgen dat we met gezonde voeding ons lichaam kunnen voorzien van de juiste brandstof om lekker in ons vel te zitten, en niet alleen zouden moeten eten om onze hongerige magen te vullen en onze smaakpapillen te bevredigen, is een feit.


Wat kan jij als ouder doen om je kind te helpen een gezond gewicht en een gezonde leefstijl te ontwikkelen? Hier een paar praktische tools.


1. Maak er geen issue van. Dat er sommige ouders totaal geen aandacht aan besteden is weer een ander verhaal, maar je kind regelmatig op de weegschaal zetten en aan de lijn proberen te krijgen is ook niet de oplossing. Afhankelijk van de leeftijd wil je infiltreren of inspireren. Infiltreren kan nog tot een jaar of 7, misschien 8, of misschien zelfs iets ouder: dat zal per kind verschillen. Tot op een bepaalde leeftijd heb jij het voor het zeggen en kan je door (subtiele) veranderingen je kind ongevraagd een bepaalde richting induwen. Je hoeft dan geen aandacht te besteden aan het probleem, alleen aan de oplossing: meer bewegen en gezonder eten. Is je kind wat ouder, zelfbewust en in de mogelijkheid om buiten jouw zichtveld te doen en laten waar ze zin in hebben? Dan kan je alleen nog maar geduldig inspireren. Maak zelf gezonde keuzes. Investeer in je gezondheid. Zorg dat je een rolmodel wordt. Leg je kind niet op om hetzelfde te doen en herhaal niet dagelijks hoe verkeerd hun keuzes zijn. Ze worden vanzelf ouder en als jij altijd het goede voorbeeld hebt gegeven zullen ze, na verloop van tijd, vanzelf een keer volgen. Of niet, maar dan heb jij er in ieder geval alles aan gedaan.



2. Betrek je kind door het verantwoordelijkheid te geven. Als je er een strijd van maakt is het logisch dat je weerstand gaat krijgen, zeker van een tiener, maar als je er iets plezierigs van maakt smaakt dat naar meer. Neem de tijd om gezellig samen een gezonde maaltijd te koken. Geef je kind daarin ook verantwoordelijkheid. Mijn dochter springt een gat in de lucht als ze, geschaduwd door papa of mama, zelf naar de supermarkt mag en de groenten uit mag kiezen. Ze is dan zo trots dat ze het zelfs aan haar broertjes probeert te verkopen en met plezier opeet. Als ze vervolgens mag helpen met koken is het helemaal feest. Kinderen willen graag inspraak hebben en deelnemen. Als je ze die ruimte, met duidelijke kaders, geeft raken ze vanzelf meer betrokken.


3. Plan samen leuke, sportieve activiteiten. Kinderen willen graag tijd doorbrengen met hun ouders. Wat ze in die tijd doen maakt ze meestal niet eens zoveel uit, zeker niet als ze jong zijn. Kies in plaats van voor een film steeds vaker voor trampoline springen, dansen, buitenspelen, fietsen of zwemmen, maar ook activiteiten zoals karten, pijl en boogschieten, lasergamen en ga zo maar door. Hoe vaker je je kind in aanraking brengt met sportieve activiteiten waarbij je samen plezier maakt, hoe groter de kans dat ze op latere leeftijd een lagere drempel ervaren om zelf iets op te pakken: ze hebben immers meegekregen hoe leuk het kan zijn.


4. Ik heb het al aangestipt, maar ik herhaal het toch nog een keer omdat het zo belangrijk is: wees een rolmodel. Er is niks zo demotiverend voor een kind als een ouder die hen oplegt dat ze minder mogen snoepen, hun groenten moeten opeten en buiten moeten spelen of niet achter de computer mogen, terwijl ze zelf iedere avond met een zak chips voor Netflix bankhangen. Je bent dan niet integer en komt niet over. Wees het merendeel van de tijd een inspirerend voorbeeld, en maak je eigen worstelingen bespreekbaar. Op die manier krijg je rondom dit onderwerp een vertrouwensrelatie met je kind en ontstaat er de ruimte om het erover te hebben.


De omgeving, zoals vriendjes, vriendinnetjes, maar ook bedrijven en andere belanghebbende, hebben heel veel invloed op je kind en daar kan je niks aan doen. Je kan je kind niet beschermen tegen de wereld, maar je kan je kind er wel op voorbereiden.


Hulp nodig bij afvallen? Check al mijn hulpmiddelen in mijn shop! Ga naar https://www.nooit-meer-dik.nl/shop

12 views