Maar... wat moet ik dan eten?

We zijn het er bijna allemaal over eens dat je #mindset veranderen het belangrijkste is als het aankomt op #afvallen. Toch gaan de meeste vragen die ik krijg niet daarover, maar over eten.


Wat moet ik dan #eten? Is dit wel of niet #gezond? Kan ik nog wel af en toe wat lekkers eten?


Hoe komt het toch dat we zo gefocust zijn op eten, terwijl we de meeste energie zouden moeten steken in onze persoonlijke ontwikkeling? Enerzijds heeft dat ermee te maken dat veel mensen een beperkte kennis hebben over #voeding en door het rijke aanbod van de voedingsindustrie af en toe door de bomen het bos niet meer zien. Daarom gaat aflevering 8 van mijn podcast show over de voedingsindustrie, en komt er ook nog een keer een podcast aflevering maken waarin ik de meest belangrijke #voedingsrichtlijnen deel waarmee je effectief je streefgewicht kan bereiken. Maar primair geloof ik dat de ongezonde, haast obsessieve, relatie met eten de voornaamste reden is dat ik al die vragen rondom voeding om mijn oren geslingerd krijg.

Veel mensen met #overgewicht hebben al jarenlang een strijd met eten waar ze dagelijks mee bezig zijn. #Overeten, balen van zichzelf dat dat weer gebeurd is, bewust een taartje overslaan, de strijd verliezen van een zak chips en de volgende poging om van de overtollige kilo's af te komen door de dag te starten met een bakje magere kwark. Omdat hun ongezonde relatie met eten zo intens is, is dat ook het onderdeel waar ze als vanzelf de meeste energie in steken zodra ze het plan opvatten om de kilo's kwijt te raken.


Maar de werkelijke OPLOSSING is uiteindelijk niet het kunnen #koken van de meest gezonde, lekkere en uitgebalanceerde #maaltijd. Het werkelijke PROBLEEM is namelijk bijna altijd het eetgedrag, dus niet wat er gegeten wordt maar hoe ermee omgegaan wordt, en het #zelfbeeld. Vooral het zelfbeeld heeft een enorme invloed gehad in het proces van te dik worden omdat een laag zelfbeeld er vaak voor zorgt dat mensen slecht voor zichzelf gaan zorgen en in de meeste gevallen ook de reden is dat mensen uiteindelijk hun doelen in de steek laten en terugvallen in oud gedrag.


Maar... wat moet ik dan eten?


Eet vooral met je verstand. Je weet best dat 3 borden pasta teveel is, en dat een Snickers, of andere rotzooi, niet past in een #gezondeleefstijl. Daarnaast kan je alles wat je eet wel het beste registreren in een #voedingsdagboek zodat je wel een beeld krijgt over het aantal #calorieën dat je per dag binnen krijgt, want al ligt de sleutel voor een succesvolle #leefstijlverandering in de eerste plaats niet bij wat je eet, hoeveel je eet is wel van belang voor het kwijtraken van je kilo's.


Waar ligt die sleutel voor een transformatie wat mij betreft dan wel?

- Jezelf beter leren kennen

- Je gedrag leren begrijpen

- Leren houden van jezelf en jezelf ook op die manier behandelen.


Echte liefde voor jezelf is jezelf de schop onder de kont geven die je nodig hebt om te doen wat je moet doen om je doelen te bereiken. En temeer ONVOORWAARDELIJK GELOVEN dat je in staat bent om te bereiken wat je voor ogen hebt. Een rotsvast vertrouwen en ijzeren discipline zijn de enige twee, vaardigheden zou ik haast zeggen, die je nodig hebt om grip op je gewicht te krijgen. De rest is ook belangrijk, maar bijzaak.


Mag ik je helpen in dat proces? In mijn Lifestyle Change Cursus ga ik in op bijzaken, zoals training en voeding, maar het grootste gedeelte van de cursus is een ontdekkingstocht waarin je jezelf steeds beter leert kennen, begrijpen en aansturen.

0 views

Neem Contact Op

"Je kan alles bereiken wat je wilt, alleen soms heb je een beetje hulp nodig!"

Pretoriusstraat 60

3851 ZM Ermelo

E-mail: olav@nooit-meer-dik.nl

Telefoon: 06-33130984 (alleen Whatsapp)

© 2019 Get Healthy